Olen lähettänyt teille sähköpostia. Milloin voin odottaa vastausta?
Meidän asiakaspalvelu tekee itsestäni kaiken parhaansa, että vastaukset kirjeihin tulisivat pikaisesti. Yritämme antaa kaikki tarvittavat vastaukset 3 pankkipäivässä. Pyydämme ymmärrystä, mikäli isommin määrien kirjeiden vastaamiseen menee enemmän aika. Se voi johtua myös siitä että vastausten sisältö edetyltä laajempaa selvitystä tai työtä.
Ehdin maksaa laskun mutta sain perintäkirjeen. Miten minun pitäisi toimia?
Mikäli sinulla on kysyttävä laskuista, pyydämme olemaan yhteydessä asiakaspalveluun puhelimitse tai lähettämän kysymykset sähköpostin kautta. Jos olet saanut laskun mutta olet ehtineet maksa kyseisen saatavan, pyydämme lähettämän kuittikopin maksusta ja maksutiedot että pystyisimme tarkistamaan mikäli maksu on kohdistunut oikein.
Mikä on velkani saldo?
Saat kaikki tarvittavat tiedot soittamalla asiakaspalveluun tai lähettämän viestin sähköisesti.
Olen maksanut laskun kahteen kertaan? Miten minun pitäisi toimia?
Mikäli olet maksanut vahingossa laskun kahteen kertaan, pyydämme olemaan yhteydessä asiakaspalveluun sähköpostitse ja lähettämän tiedot suoritetuista maksuista.
Sain Appello Oy:lta viestin erääntyneistä laskuista. Mistä tässä on kyse?
Appello Oy seuraa hyvä perintätapaa ja lähettää asiakkaille viestejä välttääkseni lisäkustannuksien lisääntymistä tai muistuta asiakaista tarvittavaista toimenpiteistä laskujen maksamisen osalta.
Mikäli tarvitset lisätietoja avoimena olevista saatavista, pyydämme olemaan yhteydessä asiakaspalveluun.
Haluan jutella asiakaspalvelun kanssa. Mistä löydän tarvittavat tiedot?
Meidän pätevää tiimimme tukea sinua kaikissa asiaan liittyvissä kysymyksissä sähköpostitse:
[email protected] tai puhelimen: 0297 010 1316 kautta.
Mistä saan laskusta kopion?
Mikäli haluat saada kopion laskustasi tai tarkastella sekä maksaa laskujasi, kirjaudu itsepalveluun klikkaamalla tästä.
Olen eri mieltä laskusta. Miten minun pitäisi toimia?
Mikäli sinulla on epäselvyyksiä tai kysymyksiä avoinna olevista laskuista, pyydämme lähettämään kysymykset sähköisesti asian selvittämiseksi ja sopimiseksi Appello Oy:n asiakaspalveluun. Mikäli sittenkin on kyse riita asiasta, on asiasakalla oikeus pyydä asian ratkaisemista kotikunnan käräjäoikeudessa.
Mitä kuluja perinnästä aiheutuu?
Perintätoimistojen toimintaa ohjautuu lakisäädönässä määrätyistä enimmäismääristä. Kaikki tarvittavat tiedot löydät seuraavasta linkistä:
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990513
Tarvitseeko minun maksaa perintäkuluja?
Lakisäädäntö määrä kuluttajan velvollisuuden perintäkulujen maksamisen osalta.
Mikä on viivästyskorko?
Viivästyskorko on korko, jota velallinen on korkolain mukaan velvollinen suorittamaan maksun viivästyessä sovitusta maksupäivästä. Viivästyskoron tarkoituksena on hyvittää maksun saajalle maksun viivästymistä sekä ohjata myös velallista maksamaan avoin saatava eräpäivään mennessä.
Jos en pysty maksamaan velkaani kerralla, miten saan tehdä maksusuunnitelman?
Jos sinulla on pakkotilanne, jossa et voi maksaa avoinna olevia saatavia kerrallaan, sitten pyydämme ottamaan yhteyttä asiakaspalvelun ja sopimaan maksusuunnitelmasta. Asiakaspalvelu auttaa sinua mielelläni sopivan maksumäärän ja maksuajan sopimisessa.
Paljonko maksusuunnitelman laatiminen maksaa?
Maksusuunnitelman hinta on 20 euroa/kpl suunnitelma.
Mistä löydän maksamiseen tarvittavat maksutiedot?
Kaikki tarvittavat maksutiedot löydät lähetetystä laskusta tai kirjaudu itsepalveluun https://oma.appellofin.fi/
Milloin maksamattomasta velasta tulee maksuhäiriömerkintä?
Jos alkuperäinen velka on maksamatta yli 60 päivää ja maksumuistutuksen lähettämisestä on kulunut yli 21 päivää, lainanantaja ilmoita siitä luottotietorekisteriin.
Miksi luottotietojani on kyselty?
Appello Oy tarjoa yrityksille luottotietopalveluita. Tästä syystä saatamme tarkistaa luottotietosi toimeksiantajan puolesta.
Poistuuko maksuhäiriömerkintä kun olen maksanut velkani?
Mikäli velkaa on maksettu, lähettää Appello Oy tiedot laskujen maksamisesta Suomen Asiakstieto Oy:lle. Velan maksaminen ei poista maksuhäiriömerkintää ja tiedo voiva rekisterissä olla 1 kuukauden ajan.
Velkani on ulosotossa. Mitä teen?
Mikäli velkasi on edennyt ulosottoon, voit ottaa yhteydessä suoraan sinne. Tarvittavat yhteystiedot löydät esimerkiksi saamastasi vireille tuloilmoituksesta.
Mikä on oikeudellinen perintä?
Jos velkaa ei makseta tai maksusta ei saada sovittua vapaaehtoisesti, velkoja voi vaatia velan perimistä oikeudessa. Toimitamme silloin haasteen käräjäoikeuteen ja maksuvelvollisuudesta saadaan oikeuden päätös. Sen jälkeen perintää voidaan jatkaa ulosoton kautta.
Käräjäoikeuskäsittelyyn liittyy lainmukaisia kuluja, jotka lisätään velkaasi. Oikeudenkäyntikulut ovat 50 € – 160 € velan suuruudesta ja asian vaativuudesta riippuen. Lisäksi tulee oikeudenkäyntimaksu, joka on 65 € tai 86 €.
Jos haluat välttää oikeudenkäynnin ja maksuhäiriömerkinnän, tulee toimia 14 päivän kuluessa haasteen tiedoksi saannista. Koko saatava pitää maksaa 14 päivän kuluessa korkoineen ja kuluineen niin, että maksu näkyy meidän tietojärjestelmässämme. Myös käräjäoikeuskäsittelystä aiheutuneet kulut tulee maksaa, jotta haaste peruutetaan.
Milloin velka vanhenee?
Yksityisoikeudellinen velka vanhenee, kun laskun eräpäivästä on kulunut kolme vuotta.
Vanhentuminen voidaan katkaista esimerkiksi muistuttamalla velasta tai osapuolten välisellä maksusopimuksella. Vanhentumisen katkaisusta alkaa kulua uusi vanhentumisaika, joka on entisen pituinen.